Essen-Mülheim



11 September 2007

naar de plaatjes
Ik heb nog vakantie en weer zin om te vliegen. Ik had de afspraak met Richard gemaakt een leuk tripje te maken. Het liefst in de Robin Diesel, maar die was al bezet, dus werd het de Robin met benzine motor. De kleine Robin, PH-SVM.
Het was leuk weer, mooi crosswindje uit het noorden, en niet al te hoge bewolking. We hadden er zin in.
'S morgens was de club moeilijk te bereiken, overal files, zowel voor mij als voor Richard. Uitendelijk toch gehaald en het vliegplan maar meteen op half twaalf gezet. Fuel zat er nog genoeg in, we zouden immers in Duitsland vol tanken vanwege het prijsvoordeel !!
Het was gezellig druk op de club, je merkt het goed dat er nu twee maal zoveel leden en vliegtuigen zijn, prima!
We tekenen de route, zowel heen als terug op de kaart in. We gaan weg via Romeo, Den Bosch en overhead De Peel recht naar Essen. Terug gaan we ietsje noordelijker, naar Nijmegen, en dan Mike arrival op Rotterdam. De wind komt uit het noorden, dus de heen route zal iets korter zijn dan terug.
Om goed half twaalf hangen we vanaf de 06 en moeten we meteen een rechter bocht maken om plaats te maken voor verkeer op de 24. Geen punt. De Romeo departure gaat mooi, en de lucht is niet turbulent. We zetten koers naar Den Bosch en vliegen exact op ons tijdschema. We nemen kontakt met Volkel Tower en krijgen toestemming om Volkel CTR te crossen. Nog wat rekenwerk om een minuut voor crossing de extended centerline van 24 op te geven, maar dat is leuk. Als we De Peel CTR naderen moeten we onze koers verleggen vanwege zwevers op De Peel. Tevens moeten we van 1500 naar 2000 voet klimmen. Okee w'll do. Daardoor komen we op een wat zuidelijker koers naar Essen, en Langen info begint te vragen of we wel de bedoeling hebben om de Düsseldorf CTR te vermijden. Natuurlijk dat waren we echt ook van plan. We komen uiteindelijk over het Ruhrgebied aan bij de downwind voor de runway 25, en met een windje van 8 knopen uit 340 is dit een leuke oefening voor de crosswind landing. Richard zet onze mooie Robin netjes neer op het Essener asphalt en na een uur staan we bij de pomp om wat geld te verdienen.
We gaan het in het restaurant meteen opmaken. Een uitgebreide salade met ei en pfifferlingen smaakt prima, we waren er aan toe.
Omdat we de brandstof kontant hadden betaald, redden we het net om deze lunch ook in bar geld af te rekenen. We gaan weer.
Om half drie zijn we weer vertrokken. De reis verloopt vlotjes zonder problemen. Of het zou de fighter moeten zijn die bij Kleve op onze hoogte voorlangs schiet. We waren ervoor gewaarschuwd door Langen, dus we konden nog een plaatje maken ook.
We zaten weer terug in Nederland op 2000 voet en genoten van het uitzicht en het vliegtuig. De Mike is een mooi kistje.
Bij Rotterdam zaten er een paar heel lichte buitjes. Dat betekende ook wat meer wind. Inbound Pappa zagen we een 737 in de landing op de 24, wij kregen de 06 met een cross in the middle en lefthand circuit. Met de wind uit 350 met 15 zaten we precies op de clublimiet. Met deze wind is het ook verstandig om het circuit ietsjes ruimer te nemen omdat de noordenwind je anders zomaar door de centerline heen blaast. Zo gezegd zo gedaan, en we kwamen mooi op final uit. De crosswind was ondanks de 15 knopen niet lastig en de Mike luisterde voorbeeldig, zelfs met twee standjes flaps. Het regende en dat geeft toch ook weer een extra charme aan de landing. Vijf voor vier weer op de club, het zit er weer op. Een leuke middag, wanneer gaan we weer.
Achteraf hoorden we dat de Robin Diesel, de SVT een noodlanding bij Gouda moest maken omdat de motor geen vermogem meer leverde. Toch goed dat we de SVM meegenomen hadden.... Overigens werd de landing van de SVT in het weiland perfect uitgevoerd, en is er niets kapot gegaan. Even afwachten wat nu de oorzaak was, want vrijdagmiddag neem ik zijn broertje de SVU mee, en die moet het wel blijven doen.
11 sep 07
in Duitsland goedkoop avgas tanken, geen Jet A1 hoor. 11 sep 07
De Q wordt gewassen, zo vies hadden we hem toch niet gemaakt in Engeland ? 11 sep 07
goed oefenen jongens 11 sep 07
wonen en werken in het Ruhrgebied

11 sep 07
een mooi stel op Essen-Mühlheim

de landing op Essen-Mühlheim door Richard

Home